Baarsjes Actueel - Week 43

28 oktober - 3 november 2001
Voormalige Kwantum aan de Jan van Galenstraat weg

Ruimte voor appartementencomplex in duurdere segment.

Ooit was de Kwantum aan de Jan van Galenstraat hét adres voor goedkoop tapijt en behang. Kwantum verhuisde in 1996 naar Plein '40-'45 en liet een troosteloos gebouw achter, op de hoek van de stadsdelen Westerpark, De Baarsjes en Bos en Lommer. Vijf jaar lang stond het leeg. Een miserabeler entree tot De Baarsjes is nauwelijks denkbaar op de kop van nota bene de Geuzenkade, een van de sjiekere buurten van het stadsdeel. Over een paar weken gaat eindelijk de beuk erin, om ruimte te maken voor een appartementencomplex in duurdere segment. De verpauperde laagbouw naast de Kwantumblokkendoos blijft bestaan.

Bron: Amsterdams Stadsblad d.d. 31-10-2001



Fietsverlichtingscontrole op en rond Mercatorplein

Omdat de winter in aantocht is, houdt de politie de hele maand november en december fietsverlichtingscontrole op en rond het Mercatorplein. Fietsers die zonder verlichting rijden, krijgen de keuze: een boete of ter plekke de verlichting laten repareren tegen betaling van dertig piek.

Het initiatief voor de grootscheepse fietscontrole komt van een groep agenten in opleiding, onder begeleiding van Fred Keizer van bureau Surinameplein. Alexander van Ree, aspirant agent:'We hebben deze actie opgezet naar aanleiding van het succes van eenzelfde verlichtingsactie vorig jaar.'

Van Ree legt uit dat de politie niet aan 'fietsertje pesten' doet: 'Het is voor hun eigen veiligheid. Bovendien, andere weggebruikers ergeren zich mateloos aan fietsers zonder verlichting. Hier in de Baarsjes heb je nogal wat gevaarlijke kruisingen. Bij donker en somber weer is het daar levensgevaarlijk om zonder verlichting te fietsen.'

De controles concentreren zich op en rond het Mercatorplein en beginnen op 1 november. 'Fietsers die zonder verlichting worden aangehouden mogen kiezen. Of ze betalen de boete van vijftig gulden of ze gaan ermee akkoord dat de fietsenmaker ter plaatse de verlichting repareert, tegen betaling van dertig gulden.' Controle met extra service. Aan de controles doen buurtregisseurs en fietsenmakers mee. 'Eén van de doelen, naast het bevorderen van de verkeersveiligheid is gedragsverandering. Mensen denken dat alles mag. De controles zijn ook bedoeld om fietsers duidelijk te maken dat het rijden zonder licht nog steeds strafbaar is', aldus van Ree.

Bron: Amsterdams Stadsblad d.d. 31-10-2001


nieuwspagina 2001        nieuwspagina