Baarsjes Actueel - Week 10

4 - 10 maart 2001
Actie tegen overlast auto Baarsjes

Een overvloed aan geparkeerde auto's veroorzaakt overlast op verscheidene plekken in De Baarsjes. Stadsdeelwethouder M. Elings is van plan te laten onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om op korte termijn de toestroom van auto's te verminderen.
Nieuwe maatregeleen moeten nog dit jaar van kracht worden.


Elings onderzoekt momenteel hoeveel auto's uit andere stadsdelen in De Baarsjes geparkeerd staan. Dat veel automobilisten hun auto's in De Baarsjes stallen, zonder dat ze er wonen, is een observatie van verscheidene bewoners. Elings wil onderzoeken in hoeverre dit klopt, en welke maatregelen er genomen kunnen worden.
Eventueel zou op sommige plekken het betaald parkeren opgetrokken kunnen worden tot elf uur 's avonds.

Volgens M. Jensen, voorzittter Platform Leefbaarheid Verkeer en Vervoer Amsterdam, is er in De Baarsjes gesjoemeld met parkeervergunningen. In 1998 zouden volgens de officiële cijfers ongeveer 8400 vergunningen zijn verstrekt. Jensen denkt dat het er meer zijn. Tijdens de raadsvergadering begin maart kondigde Jensen aan met behulp van de Wet Openbaarheid van Bestuur te willen uitzoeken hoeveel vergunningen er in werkelijk zijn uitgegeven. Jensen: 'De politie klaagt erover dat het er veel meer zijn. Veel auto's met een buitenlands kenteken hebben ook een vergunning.'

Auto's van bezoekers van discotheek Marcanti veroorzaken ook veel overlast, zegt Jensen. Hierdoor kunnen gevaarlijke situaties ontstaan. De straat raakt bijvoorbeeld geblokkeerd voor brandweer of ambulance. Dat in De Baarsjes het betaald parkeren tot zeven uur 's avonds geldt, terwijl voor Oud-West en de binnestad tot elf uur betaald moet worden, is volgens Jensen de oorzaak van het probleem.

Jensen constateert zowel in De Baarsjes als in Bos en Lommer een probleem met de handhaving. Verkeerd geparkeerde auto's krijgen geen bekeuring omdat de Parkeer Combinatie Holland (PCH), die het betaald parkeren verzorgd, geen opsporingsbevoegdheid heeft. Jensen: 'Die handhaving is volstrekt onvoldoende.' Alleen De Baarsjes en Bos en Lommer doen zaken met PCH. Hierdoor krijgen deze stadsdelen een toevloed van auto's van elders te verwerken, zegt Jensen.

Elings denkt niet dat alle automobilisten van buiten het stadsdeel die in De Baarsjes parkeren dit doen om goedkoper uit te zijn. 'Het kan ook een auto van iemand zijn die op visite is. Dat wil ik niet ontmoedigen. We willen mensen hier niet in een isolement dringen.'

Bron: Amsterdams Stadsblad d.d. 07-03-2001



nieuwspagina 2001        nieuwspagina