Baarsjes Actueel - Week 23

04 juni - 10 juni 2001
Groot onderhoud A10-west

DEN HAAG - Fascinerend vindt minister Tineke Netelenbos (verkeer) de ontwikkelingen rond de afsluiting van rijbanen van de A10-west wegens groot onderhoud. Dagelijks laat zij zich op de hoogte houden van het uitblijven van de verkeerschaos. Het ministerie is onmiddellijk een onderzoek gestart naar het rijgedrag van automobilisten.

Normaal gesproken is de ringweg van Amsterdam één van de drukste wegen van Nederland. Alleen van de westelijke kant van de ringweg maken al 180.000 autorijders per dag gebruik. Logisch dat alle verkeersdeskundigen op voorhand grote verkeersrampen voorspelden.

Volgens Netelenbos is er sprake van een 'regelrecht mirakel'. Uit recente tellingen van een onderzoeksburo is minstens de helft van het normale aantal auto's verdwenen. 'En dat terwijl het totale verkeersaanbod richting de hoofdstad nauwelijks is afgenomen.'

Heeft u een flauw idee waar die auto's zijn gebleven?
'De automobilisten zijn in ieder geval niet gebruik gaan maken van de bussen. We hebben voor deze operatie extra bussen laten inzetten, maar dat was dus niet nodig geweest. De bussen zitten beschamend leeg.

Toen we nog over rekeningrijden spraken kreeg ik te horen dat mensen te weinig alternatieven hebben en daarom gedwongen waren om bij tolpoorten betaald in de file te staan. Nu is er een alternatief en dan wordt er dus geen gebruik van gemaakt.'

Volgens Netelenbos heeft de reclamecampagne waarbij forenzen werden gewaarschuwd voor de afluiting van de A10, goed gewerkt. Autorijders proberen wat later op de dag in de hoofdstad te komen of hebben zich ingesteld op het gebruik van de fiets. Ook is het duidelijk dat het op het Amsterdamse wegennet aanmerkelijk drukker is geworden.

Wat zijn op korte termijn voor u de belangrijkste lessen uit de A10?
'Dat we bestemmings- en doorstroomverkeer uit elkaar moeten houden. Mensen die niet in Amsterdam moeten zijn, weten nu kennelijk wel een andere weg te vinden. Daarnaast blijkt dat veel Amsterdammers voor drie of vier kilometer de ringweg gebruiken om de drukte in het centrum te vermijden.

Die twee stromen veroorzaken een geweldige verkeersopstroping en dus een file. Dat was altijd de theorie, maar de praktijk bij de A10 bewijst dit. Daarom praten we met de regio Eindhoven waar we het aantal rijstroken willen uitbreiden. Ook daar gaan we het lokale verkeer van het doorstroomverkeer scheiden.

Tot slot hebben we in Nederland relatief veel op- en afritten. We krijgen van gemeenten veel verzoeken om nog meer aansluitingen op de snelweg. Het afsluiten van op- en afritten bij de A10 wijst erop dat dit een heel positieve invloed op files heeft. Dus met de aanvragen voor aansluitingen gaan we straks heel terughoudend zijn.'


nieuwspagina 2001        nieuwspagina