Baarsjes Actueel - Week 34

26 augustus - 01 september 2001
Uitbreiding bibliotheek Mercatorplein

De bibliotheek op het Mercatorplein heeft deze zomer enkele veranderingen doorgevoerd die de openingstijden en internet betreffen.

Zo worden de openingsuren uitgebreid op vrijdagochtend en zaterdagmiddag. Ook heeft de bibliotheek nu beschikking over negen internetcomputers waarvan iedereen gratis gebruik van kan maken.
Eén van de computers bevat speciale informatie over schrijvers, boeken en uitreksels. Op deze computer staat ook de kaartenbank, waarin krantenartikelen van de laatste tien jaar op te vragen zijn.

Meer informatie: 612 64 36
De openingstijden van de bibliotheek zijn: ma. 14.00-20.00 uur, di. gesloten, wo. 10.00-17.00 uur, do. 14.00-20.00 uur, vr. 10.00-17.00 uur en za. 11.00-16.00 uur.

Bron: De Echo d.d. 29-08-2001



Baarsjes pakt brandveiligheid stevig aan

Stadsdeel De Baarsjes wil binnen twee jaar 260 gebouwen opnieuw op brandveiligheid controleren. Hieronder zijn 120 horeca-gelegenheden. Het afgeven van een vergunning gebeurt niet meer door de brandweer, maar door het stadsdeel. De brandweer zal de vergunning jaarlijks controleren. De vuurwerkramp in Enschede is de aanleiding voor de aangescherpte procedure.

Tot nu toe besliste de brandweer zelf of een gebouw voor een vergunning in aanmerking komt. Vanwege de ambtelijke integriteit is het beter als voortaan de afdeling Bouw- en woningtoezicht van het stadsdeel de vergunning afgeeft, en de brandweer alleen het naleven hiervan controleert. De Baarsjes volgt hiermee het advies van het Stedelijk Project Brandveiligheid.

In het najaar beginnen de controles, en binnen twee jaar moet het gehele programma zijn afgerond. De controle begint bij de locaties die het meeste mensen kunnen bevatten, en daar waar het risico het grootst is.
Onder de te controleren gebouwen bevinden zich buurtcentra, café's, discotheken, restaurants, scholen, kinderdagverblijven, een bejaardentehuis en het stadsdeelkantoor zelf.

Bron: Amsterdams Stadsblad d.d. 29-08-2001



Officiële opening van de Amsterdamse A10-west

De maximumsnelheid tijdens de spits moet terug naar 70 kilometer per uur, zei minister Netelbos 20 augustus tijdens de officiële opening van de Amsterdamse A10-west. Ook overweegt de minister om het aantal op- en afritten te verminderen. Dat is de les die ze heeft geleerd van de succesvolle afsluiting van een gedeelte van de ring.

'Het wonder van de A10', Netelenbos kreeg er geen genoeg van om de probleemloze wegwerkzaamheden aan de Amsterdamse ringweg zo te omschrijven. 'Dolblij' is ze, omdat de afsluiting een vrijwel fileloze periode inluidde. En dat terwijl Amsterdam, Rijkswaterstaat en het bedrijfsleven vooraf voor enorme opstoppingen vreesden.

Een woordvoerder van Rijkswaterstaat had bij het begin van de afsluiting al gegrapt, dat dit misschien dé oplossing was voor het fileprobleem. Netelenbos lijkt zijn woorden nu ter harte te nemen: ze wil er 'lessen uit trekken'.

De snelheid op de weg moet omlaag, zegt de minister. Want er was zestig procent minder ongevallen tijdens de werkzaamheden op de A10. Dat was het gevolg van de verplichte lage snelheden. Geluidsoverlast is ook een reden om de maximumsnelheid te verminderen. Netelenbos: ,,Wordt er niet voldaan aan de milieu-eisen, dan gaat de snelheid omlaag.'' De nieuwe, dubbele laag zoab draagt al bij aan de verminderde herrie.

Verder wil Netelenbos het stadsverkeer van de ring weren. Veel Amsterdammers rijden de ring op, om na een paar afslagen weer de stad in te gaan. Juist zíj veroorzaken het meeste oponthoud.

Netelenbos was blij dat veel bedrijven hun werknemers thuis lieten werken of de werktijden flexibel maakten. Volgens de minister een voorbeeld voor de rest van het land. T. Hess, directeur van het Nipo, relativeert dat enthousiasme. Slechts acht procent van de werknemers met flexibele tijden koos voor een andere reistijd. Ook de inspanningen om de automobilisten hun auto uit te jagen zijn op niets uitgelopen: de leasefiets en de pendelbus werden nauwelijks gebruikt. Tachtig procent van de automobilisten bleef gewoon in de wagen zitten. Toen de files uitbleven, kozen nog meer mensen voor de auto.

De toekomst van de A10, daarover kunnen de weggebruikers en de minister het wel eens worden. Bijna veertig procent van de rijders wil dat het aantal op- en afritten wordt gehalveerd. De Amsterdamse Kamer van Koophandel ging nog verder en pleitte voor een 'doorstroomroute' van Zaandam naar Antwerpen. Netelenbos knikte instemmend, maar waarschuwde wel dat het bedrijfsleven daarvoor moet betalen.

Op maandag 27 augustus wordt de A10 echt opengesteld. Afgelopen weekend werden ringrijders eerst nog even op de proef gesteld: vanaf vrijdagavond negen uur was de A10-west totaal afgesloten om er de laatste hand aan te leggen.

Bron: Parool d.d. 21-08-2001


nieuwspagina 2001        nieuwspagina