Baarsjes Actueel - Week 13

22 maart t/m 28 maart 2004

Apart zwemmen bij As-Siddieq mogelijk

De Islamitische basisschool As-Siddieq kan gescheiden schoolzwemmen organiseren.

Het stadsdeel betaalt de school ruim driehonderd euro per leerling voor het schoolzwemmen. Dat is het tarief dat het stadsdeel normaal betaalt via een gezamelijk fonds voor alle scholen. Door het geld nu los te laten en direct aan de school te geven, kan de As-Siddieq wat het zonder maatregel niet kon: jongens en meisjes strikt gescheiden lesgeven.

Bron: Amsterdams Stadsblad d.d. 24-03-2004



Politie zette zwervers in op Mercatorplein

'Zes auto-inbraken tegen 56 vorig jaar in dezelfde periode'. Buurtregisseur Frank Giltay denkt dat een project, waarbij buurtbewoners werden gemaand geen spullen in de auto achter te laten, heeft gewerkt.

Op de vorige week gehouden buurtavond over veiligheid meldde hij ook dat de overlast van jongeren op het Mercatorplein een stuk minder is geworden sinds de politie zes weken geleden twaalf jongeren had opgepakt, waarvan er nog zeven vastzitten. 'Een aantal collega's heeft daar zelfs vrijetijd ingestoken.' Enkele politie-agenten hadden zich bovendien als zwerver verkleed om de jongeren beter in de gaten te kunnen houden. 'Daar hebben we van de bewoners nog klachten over gekregen, maar gelukkig is dat 'zwerversprobleem' nu ook opgelost'.

Bron: Amsterdams Stadsblad d.d. 24-03-2004



Co Adriaanse op Westerweel

Co Adriaanse, voetbaltrainer van AZ en voormalig gymleraar van de Joop Westerweelschool, keerde afgelopen vrijdag terug naar zijn oude school. Aan de kinderen van beide voetbalteams van de school overhandigde hij nieuwe sport t-shirts.

Op de rugzijde van de t-shirts die door de bekende voetbaltrainer van AZ werden uitgereikt, staat het opschrift 'een vreedzame school'. Dit is de naam van een project waarbij de leerlingen van de school leren omgaan met conflicten.

Leerlingen en leerkrachten van de Joop Westerweelschool hebben onlangs als eerste Amsterdamse school het project 'een vreedzame school' afgerond. Het initiatief mikt op een cultuurverandering op school en in de klassen, waarin samenwerking en verantwoordelijkheid centraal staan.

Kinderen en leerkrachten streven bij conflicten naar oplossingen die voor beide partijen bevredigend zijn. Volgens de school is er door het project een duidelijke afname van het aantal conflicten op school.

Bron: Weekblad De Echo d.d. 24-03-2004


nieuwspagina